baka en liten kaka



Tänkte att jag skulle lägga ut receptet då (;
de räcker till ca 10-20 st "muffins" eller 1 kaka med 28cm i diameter
sätt på ungnen till 150 grader , de kan variera från ugn till ugn . jag har en varmluftsugn och då drar man ner på graderna, så ni med vanliga ugnar kan höja till ungefär 175 . om man gör en stor kaka ska man nog höja värmen så att de går fortare.

2-3 ägg - beroende på storlek
2 dl socker
1 msk vaniljsocker
4 msk kakao
2 dl mjöl
100 gr smält smör/margarin

Börja med att vispa (med elvisp) äggen och sockret tills de blir poröst, tillsätt sedan vaniljsockret, kakao , mjöl och smöret och vispa lätt på lägsta nivån . lätt som en plätt ? man kan även tillsätta saker som , chokladbitar eller hasselnötter om man vill få smak på kakan. vispa till en jämn smet och klicka ut i muffinsformar, alt i en bröad form (28cm med löstagbar kant, för bästa resultat), jag brukar använda kokos eller mannagryn , beroende på om man kommer frysa in resterna eller äta allt direkt. till de första tipsar jag kokos eftersom kanten bibehåller sin krispighet.
sådant som ströbröd går inte för sig i mitt kök!
försök att klutta ut ungefär en sked i varje muffinsform , jag tog igentligen lite för mycket .. men de beror på att jag inte gjort dehär på ett tag (; jag gjorde 11st muffins , men jag tror att man kan få till minst 15 om man har mindre i , de gör också att de inte blir lika torra i bottnen som om man gör stora.
om du gör muffins så kan de vara inne i 10-15 minuter , beroende på hur kladdiga de ska vara. men tänk på att de stelnar lite efter att du tagit ut de så dom inte blir för "genomgjorda" och där med torra.
om du gör en kaka så tipsar jag runt 20 minuter, men ha den under uppsikt . de är de viktigaste med båda.
man vill ju inte ha en torr kladdkaka ?
hoppas ni får nytta av mitt "välkända" recept
håll till godo!

Kommentarer

Skriv något sött?

ditt söta namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

din gulliga blogg :

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0